Praktijkcase: medewerkers in balans

Graag vertellen we je over een klant van ons: een kinderopvang met vijf locaties in de Randstad die voor flinke uitdagingen staat. Het werk is veeleisend, met veel verantwoordelijkheid en ouders die rekenen op continuïteit.

Mariëlle, HR manager bij deze kinderopvang vertelt: “Het team van onze kinderopvang doet geweldig werk, maar het is ook belangrijk dat zij zelf gezond en energiek blijven. Om dit te ondersteunen, bieden we onze medewerkers een Persoonlijke Gezondheidscheck aan.”

Korte lontjes

Mariëlle: “Onze sector heeft steeds vaker te maken met lastige situaties, zoals agressieve ouders en kinderen met ernstige gedragsproblemen. Dit vraagt veel van de medewerkers, zowel mentaal als qua vaardigheden. Ondanks de uitdagingen zijn onze medewerkers gepassioneerd en stellen ze vaak het belang van de kinderen voorop. Het is een uitdaging om signalen van werkdruk, overbelasting of disbalans eerder op te vangen. Kinderopvang valt of staat bij gemotiveerde en gezonde medewerkers. Daarom is hun vitaliteit van groot belang.”

Er is wat extra’s nodig

“Om beter in te spelen op signalen van werkdruk, overbelasting en disbalans, zijn we na overleg met de preventiecoach van Alpina@Work aan de slag gegaan met de Persoonlijke Gezondheidscheck van Alpina@Work samenwerkingspartner &niped. Deze wordt ingezet als Periodiek Medisch Onderzoek (PMO). Het doel is een team van vitale en duurzaam inzetbare medewerkers te hebben. Dat is de stip aan de horizon. Het proces rondom het PMO is uiterst prettig, geen gedoe en geregel. Ook bieden we onze medewerkers een PAGO (Periodiek Arbeids Gezondheidskundig Onderzoek) aan. De klant wordt hierbij volledig ontzorgd door &niped.

En wat levert het op?

Sinds een jaar heeft de organisatie een adviseur vitaliteit en inzetbaarheid aangesteld, die medewerkers ondersteunt in hun persoonlijke ontwikkeling en loopbaan. Op de ontwikkelmogelijkheden zetten we als werkgever hoog in, net als op bevlogenheid bij onze medewerkers. In deze krappe arbeidsmarkt zijn dit belangrijke zaken om onze medewerkers aan boord te houden en daarmee de dienstverlening aan onze klanten te borgen. De resultaten van de Gezondheidscheck helpen bij het nemen van gerichte acties en ondersteunen een succesvolle transformatie. Door open gesprekken te voeren over gezondheid, motivatie en persoonlijke ontwikkeling zijn medewerkers bewuster geworden en nemen ze meer regie over hun eigen welzijn.”

Dit alles heeft geleid tot een positieve verandering in het ziekteverzuim en een verbeterde werksfeer. Het komt niet alleen ten goede aan de medewerkers, maar ook aan de klanten die vertrouwen op de kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening van de kinderopvang.