Directe schadeafhandeling

Wat is direct schadebehandeling?

Vanaf 1 juli 2021 heeft u met uw autoverzekering met een dekking WA of WA Extra de keuze om autoschade door uw eigen verzekeraar af te laten handelen.

Als u voorheen een schade aan uw eigen auto had, moest u dit bij de verzekeraar van de veroorzaker claimen. Maar Directe Schadeafhandeling brengt daar verandering in. Vanaf 1 juli 2021 starten verzekeraars met de Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA en WA Extra verzekerde personenauto’s.

Deze service geeft u de keuze om schade aan uw eigen particuliere auto (veroorzaakt door een ander motorrijtuig) af te laten handelen door Mandaat Assuradeuren Schade is al vervelend genoeg, dat begrijpen wij maar al te goed. Dan is het fijn als u snel met uw eigen adviseur kunt schakelen.

Wat is direct schadebehandeling?

Bijna alle soorten schade kun je melden bij je eigen vertrouwde verzekeringsadviseur. Dat geldt voor de Inboedel- en Opstalverzekering, maar ook bij de Allrisk dekking van je autoverzekering. Alleen bij de WA en de WA Extra dekking was dat niet zo: u stapte dan naar de aansprakelijke partij. De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt sneller en eenvoudiger afgehandeld;
  • U klopt gewoon aan bij je eigen verzekeringsadviseur en meldt uw schade;
  • U hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken.

Wanneer is het van toepassing?

Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:

  • Bij een botsing van een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;
  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
  • Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Wanneer is het niet van toepassing?

  • Bij letsel- en overlijdensschade;
  • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting);
  • Waar er sprake is van gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid van de verzekerde beïnvloeden.